Sidor

söndag 26 september 2010

Surdegsböcker



Okej, välkommen till mitt första inlägg so handlar om surdeg. Det ska bli en hel serie, var det ska stå hur man startar en surdeg, få bra boktips och inte minst hur man bakar med en surdeg. Vi börjar med boktipsen: för en som känner sej väldigt professionell och vill att allt ska bli perfekt (men som då också vill ha massor med jobb så är Jan Hedhs bok Bröd bra. Men i bland blir den lite för professionell. Det står t.ex. vilken som är den idealiska degtemperaturen vid varje recept, och så ska man ha "260 g fint rågmjöl, gärna stenmalt" för att baka ett visst bröd...
Den boken som är mera i min smak, d.v.s att man nu gör lite som man vill och kollar på degen när den är fin, och inte väger exakt hur många milligram mjöl man ska ha utan tar tills degen känns lagom, heter Enklare bröd och är skriven av Martin Johansson. Den är helt nyinköpt från Adlibris, men jag har redan testat ett recept från den (och har ett på gång) och det blev jättelyckat!
I den här boken finns då alltså bröd, som har som gemensam nämnare att inget behöver knådas, finns både surdegsbröd och inte-surdegbröd. Bara för att man nu har en surdeg behöver man inte baka varje bröd med surdeg, det kan nog vara skönt med en liten paus i bland.
Samma författare lär också ha skrivit en bok som heter Surdegsbröd, och när jag har bakat alla bröd ur den gamla boken ska jag nog köpa den (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar