Sidor

tisdag 14 september 2010

Äppeltider

Getingar gillar också äpplen
Äntligen har äpplena börjat bli mogna! Det är något speciellt med att baka årets första äppelpaj med de första äpplena... Det betyder att det kommer att bli mycket bakat med äppel här i bloggen under de närmaste tiderna... Vi har i och för sej inget äppelträd här hemma, men på lande har vi ett med små äpplen som duger till att baka och mos (men inte så mycket annat) och så har vi åtminstone nu massor av äpplen som vi har fått av kompisar. Årets första "äppelpaj" bakade jag redan för ett par veckor sedan på lande, men det kanske inte kan kallas paj. Det var bara äppel som jag hade skurit i klyftor, lagt i en form och satt en havresmet på, och sedan grädat så att äpplena blev mjuka men inte för mjuka. Receptet är inte så noga, jag brukar laga utan, men ungefär så här:
4 1/2 dl havregryn
100 g smör
3/4-1 dl socker
3/4-1 dl farinsocker
1/2 tsk kanel
Äpplen

Klyfta äpplena, men skala dem inte. Anpassa hur mycket efter hur många ni är. Havrekrofset blir ganska mycket, men det gör inget fast det skulle bli lite för mycket.
Smält smöret, blanda i grynen, sockret och kanelen, fördela över äpplen och grädda 20-30 min i 200°.

Ibland gör jag också en enklare variant till mej och Calzzi i micron, då gör man på samma sätt men gräddar på full effekt i ca 2 min. Men jag tycket definitivt att det blir godare i ugnen!

2 kommentarer: