Sidor

lördag 18 september 2010

Chokomousse

Vi får gäster i dag, och jag fick den ärofyllda uppgiften att göra efterrätt. Vi bestämde att efterrätten blir chokladmousse, och jag började genast fixa. Först blev det en liten katastrof, chokon brändes i micron, så vi fick leta fram lite ur Mamma Morots gömmor, och sedan, när jag redan hade hällt upp moussen i koppar, så upptäckte jag den stora katastrofen. Jag hade glömt äggulorna! Jag fick snällt hälla tillbaka all mousse i bunken och blanda i äggen... Kopparna blev så klart superkladdiga, så det var bara att börja putsa... Så glöm nu för all del inte äggulorna!
150 gram ljus blockchoklad (jag tog Fazers hushållschoko)
2 msk mjölk
2 dl grädde
2 st äggula(or)
2 msk socker

Tillagning

1. Bryt chokladen i bitar och lägg den i en skål. Smält i vattenbad eller i mikrovåsugn. Tillsätt mjölken och rör om.

2. Vispa grädden lätt och tillsätt äggulan och sockret. Blanda med chokladen och rör till en jämt smet.

3. Slå upp i portionsskålar och ställ kallt tills det stelnat.

Jag gjorde tredubbel sats, med ca 2/3 mörk choklad och 1/3 vanlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar