Sidor

torsdag 24 juni 2010

Midsommarefterrätt

Vi ska fara till våra kompisars lande på midsommaren, och vi ska laga efterrätt. Efter en liten stunds funderande så bestämde vi att vi skulle göra en jordgubbspaj med cremé fraice-fyllning. En helt suverän och jätteenkel sommarefterrätt. Om du inte testar den på midsommaren, så gör det någon annan sommardag! Jag hittade den i en Allt om Mat på lande, tidningen var typ från 98. Så letade jag lite på internet efter receptet och hittade det genast på alltommat.se.
100 gsmör
2 mskfarinsocker
1,5 dlhavregryn
1,5 dlvetemjöl, (90 g)

Fyllning

2 dlcrème fraiche, lätt
2 mskflorsocker
0,5 tskvaniljsocker
1l
jordgubbar (då blir det MYCKET jordgubbar, man kan ta ca 3/4 l)

Tillagning

Bottnen kan du baka i förväg medan kräm, frukt och bär ska läggas på i sista stund. Annars tappar den goda havrebottnen sin sprödhet. Bär och frukt kan förstås varieras efter tillgång.
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen.
3. Rör ner socker, havregryn och mjöl.
4. Platta ut degen lite upp på kanten i en pajform med löstagbar botten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Låt den kallna.
5. Smaksätt lätt crème fraiche med florsocker och vaniljsocker. Bred ut krämen över havrebottnen.
6. Halvera jordgubbarna och lägg dem tätt i krämen.


Jag har ingen bild, tyvärr. Jag har bara bakat bottnet och har inte fotat den tidigare gånger. I originalreceptet var det 1/2 l jordgubbar och 2 persikor, men jag har alltid gjort det med bara jordgubbar. Någon gång gjorde jag det också med hallon, men det blev inte lika bra. Men det är ett alternativ om man inte har jorgubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar