Sidor

fredag 11 juni 2010

Hallonpaj/-kaka

Angående rubriken: den är ett mellanting mellan paj och kaka.
Ja, jag vet att ni väntar på Åland, men jag skriver det så fort jag har lite mera tid, texten kommer att bli en METER lång. Minst. Receptet är från Annas kakbok, en minst sagt mumsig bok.

Botten:
knappt 3 dl vetemjöl
3 msk socker
1 rågad tsk vaniljsocker
175 g rumsvarmt smör

Fyllning:
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
200 g hallon, som INTE ska tina om de är frusna (jag hade bara 180, men jag antar att det också går bra...)
(inget bakpulver)

Så gör du:
  1. Sätt ugnen på 200°
  2. Mät upp vetemjöl, socker & vaniljsocker i en bunke
  3. Klicka i smöret och smula med fingrarna tills det blir en deg. Om det är omöjligt (vilket det faktiskt INTE var för mej), ta lite vatten med.
  4. Platta ut degen i en pajform. Det är lättare med mjölade fingrar.
  5. Grädda skalet i 12-14 min, 10 i varmluftsugn. Gör hallonsmeten under tiden.
  6. Hallonsmet: Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Blanda i mjölet och vänd ner hallonen, som inte ska tinas om de har varit frusna. Häll smeten i pajskalet, sänk värmen i ugnen till 175° och grädda vidare i 40-50 min. Den ska bli fint ljusbrun.
  7. Låt kakan svalna. Sedan är det fritt fram att äta den. Eller, man KAN äta den som varm, men den är tusen gånger godare kall.
Tyvärr har jag ingen bild, kakan tog slut för snabbt (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar