Sidor

måndag 28 juni 2010

Bullar med kokos & lime


I dag har jag haft en bakdag. eller åtminstone en bakmorgon eftersom kockan bara är 11.32.59 just nu. Jag har ändå hunnit baka två grejer. Den ena, som jag inte ännu har smakat på men har på känn att det blir gott, är kokos-limebullar. Receptet kommer här:

Bullar med kokos & lime
11-12 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver (jo!)
150 g smör
50 g jäst (OBS: BÅDE bakpulver och jäst)'
3 dl mjölk
1 ägg
Fyllning:
1 1/2 dl kokosflingor
75 g smör
knappt 1 dl socker
finrivet skal av 2 lime (jag satte också med saft av lite mindre än 1/2)
Garnering:
florsocker

  1. Blanda 11 dl vetemjöl, socker och bakpulver. Finfördela smöret i blandningen.
  2. Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt ägget. Häll över till mjölbunken och blanda till en dag. Sätt mera mjöl om det behövs. Det ska bli en deg som inte kladdar, men inte smular. jäs 1 h.
  3. Medan degen jäser, rör ihop fyllningen. Den får bättre limesmak om den får stå en stund. Fyllningen blir en smet som inte riktigt håller ihop.
  4. Kavla ut degen till ca 50x50 cm. Skär i 36 fyrkanter.
  5. Vik in hörnen på varje fyrkant mot mitten. Tryck på mitten. Lägg dem på plåtar.
  6. Låt bullarna jäsa medan ugnen blir varm, värm den till 250°. Om du har en varmluftsugn räcker det med 225°, annars blir fyllningen bränd.
  7. Klicka fyllning i gropen i mitten på bullarna.
  8. Grädda mitt i ugnen 8 min, i varmluft 6. Kokosen blir väldigt brun först, men den ränns inte. Bullarna ska bli lite fläckigt ljusbruna.
  9. Sikta över florsocker och ÄT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar