Sidor

fredag 29 januari 2010

Kladdkaka II

Ett till kladdkaks-experiment. Den här gången med någon sorts kokoskola på. Jag har inte ännu smakat på den, men den ser supersmaskig ut. Men jag vågar inte lyfta upp den och ta den till datorn för att fotas, den är så varm och tung. Jag gjorde den i en oval form, ungefär 35x25 cm (jag mätte på bredaste stället). Det blev ganska bra med en sån form, kakan blev ungefär 4 cm hög, formen var 7 cm hög. Man kan ju alltid sätta den i en annorlunda form om man vill ha annorlunda höjd på kakan.
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
175 g mjukt rumsvarmt smör (Jag smälte det)

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i det vita fluffiga. Rör till sist ner det mjuka smöret. Klutta ut den tjocka smeten i en smord långpanna och grädda i ugn 200 grader 15 minuter(Jag satte 12 min i varmluftsugn).

Under tiden gör du kakans täcke:


TÄCKE
75 g smör
2 dl socker
1 1/2 dl grädde
1 dl sirap
250 gr påse kokos

Blanda alltihop och låt sjuda i ca 5 minuter. Det kan löna sej att först smälta smöret och sedan blanda i sockret, sirapen, grädden och kokoset. När du tar ut kakan ur ugnen- bred på kokoskletet och grädda ca 10 minuter (Jag satte ungefär 6 min i varmluftsugn) till i ugnen. Passa kakan så att kokoskolan inte blir bränd, den ska bara bli fint brun.

Det går antagligen att halvera receptet och sätta det i en "vanlig" kladdkaksform. Men jag har inte testat, så jag ger inga garantier!

Blogger tycks ALLTID krångla när jag sätter in recept, det färgar det i tusen olika färger. Därför bli det konstiga färger på alla recept-inlägg, för jag måste färga texten igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar