Sidor

tisdag 12 januari 2010

???


Den är lös, den är kladdig, den är liksom lite seg, den är gjord av mjöl och vatten, den jäser, den luktar inte så gott...
Vad är det månne??
Jo, nu är det så att vi har fått tillökning i familjen. Det är en...

SURDEG!
Jag fick min surdeg, min "Tamagotchi" av Pappa Pärons kompis. Jag kallar den Tamagotchi eftersom man hela tiden måste sköta om den. Man ska mata den, man ska öppna burken varje kväll så den inte exploderar, och slutligen, ungefär var 10:e dag ska man baka med den. Den är ganska intressant, den lever sitt eget liv där i burken i kylskåpet. Den bubblar och pyser när man öppnar burken. och det lär vara så att om man glömmer bort den ungefär tre veckor, så sen när man öppnar den sprutar den över hela köket. Kanske som straff för att man har glömt bort att mata den?
Nåja, någon kanske undrar varför jag bara pratar på om en surdeg. Sakan ä den att jag just har premiär-bakat ett bröd men surdegen. Nu är bröden i ugnen, det ska bli intressant att se hur annorlunda (Om det smakar annorlunda) det smakar jämfört med bröd bakat på bara vanlig jäst. En sak är åtminstone säker, och det är att degen blev kladdigare än med vanlig jäst. Men det KAN ju också hända att jag satte för lite mjöl i degen...

1 kommentar:

  1. Tkr att du borde blogga oftare, kanske inte som jag alltså typ 3 gånger per dag men lite mer.

    SvaraRadera