Sidor

måndag 24 mars 2014

Fördelar med en espressomaskin

I dag är det måndag, och då brukar alla vara lite trötta och oinspirerade. Jag och Ninni satt därför trött och oinspirerat på golvet i vårt kök och försökte göra ett projekt för vår Wienresa. Vår snälla tyskalärare hade som tur för det första satt mig och Ninni som par och för det andra gett oss temat "Essen und Trinken". Lätt som en Frittatensuppe (österrikisk plättsoppa), bara att precis all information om österrikiska traditionella maträtter finns endast på tyska. Vi kämpade hårt, och efter en stund ropade Ninni att hon hade hittat något gott bland alla plättsoppor och leverbullar. Kaffee Melange hette upptäckten, vilket i princip är en cappucino med kakaopulver, ifall vi förstod rätt. Jag babblade om att vi måste testa, Ninni stirrade oförstående när det kom fram att jag menade nu. Lite oljud senare hade vi faktiskt två Kaffee Melange framför oss, och det var ungefär lika gott som det lät.
Jag har efter en lång stund kommit fram till att vår espressomaskin inte är något att vara sur på, för trots att jag har varit väldigt emot hela maskinen, att jag inte förstått vad den behövs till och att den väcker mig varje veckoslutsmorgon tycker jag om den. Det är snäll och mysig och gör inte alltid som man vill, men när en espresso faktiskt lyckas blir det riktigt bra.
Nu ska hipterjannica forsätta med sina andra hipsterhobbyer, vi hörs om två veckor igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar