Sidor

fredag 7 januari 2011

Surdeg IIII

Jag kunde visst inte räkna så bra, två surdegsinlägg  var Surdeg II... I dag blir det recept. Mest för att Lotta ska få några recept att baka med (: Här kommer då mina två favoritrecept, det kanske blir flera så småningom...


Råg-Arnold
4 1/2 dl vatten
6 dl vetemjöl
4 dl rågmjöl
1/2 paket jäst
1 msk ljus sirap
1 msk salt
3 1/2 dl surdeg (råg)
Blanda alla ingredienser och knåda 12 min på låg hastighet.
Vila 2 h
10 baguetter, jäsa 1 timme, snitta innan ugnen
250°, i mitten av ugnen, spraya med ågge-sprutan 10 gånger, efter 5 min släppa ut ångan
Grädda allt som allt 10-15 min

ELLER
Tankebubbla: Låter gott! Bäst att pröva.Textruta: 2 delar, sätt på ett mjölat bord, trotta under kanterna, rulla i mjöl och sätt i 25-30 cm formar, jäsa 1- 1 1/2 h, grädda i 250° mitt i ugnen, spruta in vatten, sänk temperaturen till 220°, vänta 5 min och öppna sedan ugnen för att släppa ut ångan, grädda vidare. Grädda allt som allt ca 25-30 min, färdiga vid 98°.

Nu när jag ser receptet ser jag att jag nog inte brukar göra så här. Om man följer ingrediensmängderna blir degen ganska lös, så man sätter den direkt i formen. Om man vill göra baguetter, vilket jag aldrig har testat, måste man nog ta ganska mycket mer mjöl. Prova er fram! Det här var mitt första surdegsbröd, och det blir jättegott (:

Nu kommer en annan favorit, ett ljust surdegsbröd som får hård och god skorpa om man gör det rätt:

Levainbröd på rågsur

Surdeg, dagen före:
30 g (3 msk) surdegsgrund
2 dl vetemjöl
1 dl vatten
Blanda ihop & låt stå framme över natten i en skål/burk med lock.

Nästa dag:
Surdegen från kvällen före
5 g (1 tsk) jäst
2 dl vatten
5 dl vetemjöl
1-1 1/2 tsk salt
Rör snabbt ihop & lämna ifred 45 min under duk.
Ta tag i varje "hörn" (tänk att degen är fyrkantig) i bunken, turvis, och vik in mot mitten. Låt vila 45 min, samma sak, vila 45 min, samma sak. Låt jäsa 1 timme. 
Baka ut brödet. det enklaste sättet är att bara hälla ut degen i en hög på plåten, om man inte bryr sej om utseendet. Det blir nog ändå fint. Jäs i en timme. 
Sätt in brödet i 250° ugn. Spruta in lite vatten med en blomspruta, eller släng in ett par isbitar. Vädra ett par gånger under gräddningen. 
Grädda i 30-35 min, om brödet ser mörkt ut så sänk värmen. 
ÄT!!

Det första receptet blir två limpor i brödformar. Jag har absolut ingen aning om varifrån det kommer, jag fick det uppläst för mej i telefon en gång för längesen. 
Det andra kommer från den bästa boken i världen, Enklare bröd, som jag skrev om tidigare. Det blir ett bröd, men går bra att dubbla eller tredubbla.

1 kommentar:

  1. Tusen tac för både roten och receptet. skall försöka mej på eget bröd. Råg-arnold låter skumt...men gott.. Ringer dej om jag bir i strulet - vilket jag säkert blir...
    -Lotta-

    SvaraRadera