Sidor

måndag 3 januari 2011

Surdeg II

Nu blev det frat på mitt surdegsbloggande! Jag har lite upptäckt den på nytt efter att mitt superljusa surdegsbröd i går blev jättegott. Nu kommer Mamma Morot inte att måsta köpa bröd på evigheter, och frysen kommer att sprängas. Jag lovar.
I dag handlar inlägget om hur man håller sin surdeg vid liv. Det är inte så svårt... Jag hade typ en tvåmånaders paus och efter en matning var den nästan frisk igen.
Matningen, ja. Utan mat blir surdegen inte glad. Hur ofta man ska mata den finns det lite olika idéer. Vissa säger en gång i veckan, vissa varannan dag. Allt beror på hur mycket man bakar. När jag är i en bakperiod, och behöver mycket surdeg, så matar jag den kanske varannan dag. När jag inte är det kan det faktiskt gå en månad, men då kan man inte räkna med att man matar den en gång och så är den bra. Man måste mata den minst två gånger, man brukar se på den om den har blivit frisk igen. Det brukar vara ganska lätt, om den luktar gott och ser jämn ut är den nog tillräckligt bra för att baka med.
Hur mycket man matar den är en annan fråga. Jag har för länge sedan slutat mäta, jag häller i en hög mjöl, lite vatten och blandar om. Man tar ungefär lika mycket mjöl och vatten, mellan 1 msk av varje och 1 dl, häller det i burken och rör om. Om man har en liten surdeg (1-2 dl) tar man 1-2 msk, en stor (7-8 dl) kanske en deciliter. Det är inte så noga. Inget med surdeg är egentligen så noga.
Nu måste jag sluta, jag ska ut och åka pulka. Jag tar med kameran (:

1 kommentar:

  1. Låter spännande. Jag skulle jättejärna testa på att laga bröd på rot. Så ifall du vill och kan skulle jag bli super glad om du skickar med mamma på fredag när hon kommer till osss..

    -Lotta-

    SvaraRadera