Sidor

torsdag 6 februari 2014

Saken är klar

Beslutet jag har gått omkring och haft ångest över sedan skolan började är nu taget. Det bästa är att det inte blev någon halvdålig kompromiss, utan en kompromiss som blev tusen gånger bättre än vad någondera var från början. Om allt går i lås, alltså. Chansen är ungefär en på tio.
Vem har inte drömt om att gå i skola på ett slott i Wales eller Italien? Eller en strålande skola i Hongkong? Varfär inte Costa Rica, Kanada eller Indien? Jag hittade en möjlighet som går ut på att bo på internat två år någonstans i världen tillsammans med andra människor från hela världen och där avlägga IB-examen.
Jag ska gå ettan här hemma, i Lärkan som den ursprungliga planen var. Den stora grejen kommer om ungefär ett år, då jag ska söka ett stipendium för att fara till en UWC-skola. UWC står för United World College, om ni vill kan ni kolla upp det här närmare på uwc.fi. Det dåliga här är att det beviljas bara ett tiotal stipendier per år, och antalet sökande är ordentligt över det. Helt omöjligt är det inte, men jag vill otroligt mycket och har en känsla av att jag skulle trivas strålande. Om ett år gäller det alltså att skriva en så bra ansökan som möjligt och korsa alla fingrar och tår. Ifall det inte skulle lyckas får jag väl hitta på ett annat sätt att förverkliga mig själv. 
Hellu kallade det för en nördskola, Lina undrade genast om hon får komma på och hälsa på till ett slott och ha på sig skoluniform och Linda tyckte bara att det var sjukt coolt. Jag berättade för min studiehandledare, och hon kom senare på dagen och berättade hur glad hon är för min skull, att det verkar som den perfekta lösningen. Jag tycker det också och är lite överlycklig över att jag snubblade över det och gjorde det i tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar