Sidor

onsdag 10 juli 2013

Sommarbok #2


Texmex från grunden av Jonas Cramby är en kokbok. Jag brukar läsa kokböcker för skojs skull, som romaner, men jag förstår att alla inte gör det. Här är en bok som det lönar sig att göra det med. En kokbok som är skriven på ett roligt sätt, om helt otroligt god mat och med bra recept. Det här är antagligen den bästa kokboken jag äger. Min pappas kommentar när han öppnade boken var att "det är ju helt som om du skulle ha skrivit den". Kanske det är därför jag gillar den så mycket.
Jag blev kär i mexikansk mat efter att ha ätit den riktiga versionen några gånger, och det är något helt annat än vad du tror. De tacos och tortillas som finns i varje citymarket, de färdiga gucamolen och kryddblandningar som också finns där, har inget att göra med det riktiga mexikanska köket. Jag gillar butikstacosen, de är mystiskt beroendeframkallande, men det här är något helt annat. Lite tidskrävande, men så ovanligt och oändligt mycket bättre än det mesta jag har lagat hemma. Världens mest inspirerande kokbok är vad det här är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar