Sidor

onsdag 2 februari 2011

Tranbärscookies

Ystävän yllätyspikkuleivät
Ainekset:
200 gPirkka meijerivoita
1 dlfariinisokeria
1kananmuna
n. 3 dlvehnäjauhoja
1 tlleivinjauhetta
1 dlPirkka kuivattuja karpaloita
1 dlPirkka hasselpähkinärouhetta
(taloussuklaata)



1. Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri. Lisää muna hyvin vatkaten. Sekoita jauhot, leivinjauhe, karpalot ja pähkinät keskenään ja lisää taikinaan. Anna taikinan levätä jääkaapissa puoli tuntia.
2. Muotoile taikinasta kaksi tankoa ja jaa molemmat 20 osaan. Pyörittele pikkuleiviksi. Aseta pellille leivinpaperin päälle ja paista uunissa 175 asteessa 10 - 15 minuuttia. Anna jäähtyä ja koristele halutessasi sulatetulla suklaalla. 
På veckoslutet gjorde jag världens godaste kex, nämligen de här tranbär-&hasselnötscookiesen. Jag skippade chokon, men det blir säkert gott med också. Jag är som sagt ingen strålande översättare, så därför lämnar jag kvar det finska receptet också.
Ingredienser:
200 g smör
1 dl farinsocker
1 ägg
ca. 3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl torkade tranbär
1 dl krossade hasselnötter
(hushållschoklad)
  1. Rör smör och socker tills det blir fluffigt och fint. Blanda i ägget. Blanda noga! Det kan häda att dte skär sej, men om det gör det är det ingen katastrof. Blanda mjöl, bakpulver, nötter och tranbär, blanda sedan det i socker-ägg-smörsmeten. Låt degen vila 30 min i kylen. 
  2. Dela degen i 40 delar (min blev nog 50) & grädda i 175° i 10-15 min. När de har svalnat kan man ringla smält choko över dem
  3. NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar