Sidor

måndag 21 februari 2011

Tobleronemuffins med chokladfrosting och cashewkaramell

För att vara riktigt ärlig så skippade jag karamellen. Men jag satte det ändå i namnet för att, för det första, det lät så fint, och för det andra, jag tänker faktiskt sätta karamellreceptet hit om nu någon får för sej att den skulle vilja laga den.
Det låter mycket mera komplicerat än det är. Om man gör som jag, det vill säga utan karamell, så är det superenkelt. Men jag vet inte riktigt om det blir gott. Jag menar, toblerone är gott, muffins är gott, chokladfrosting är gott och cashewnötter är gott, men kombinationen? Jag har hittat på det här receptet själv, så jag vet inte. Det får mina provkaniner, Mamma Morots kompisar, avgöra. Receptet kommer här:
Vaniljmuffins med toblerone (basen är från världens bästa bok Muffins av Johan Åkerberg, men tobleronen satte jag dit själv)

  • 3 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 100 g smör, rumstempererat
  • 2 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 133,333333333... g toblerone (5 av 15 bitar i en 400grams toblerone)
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Sätt mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.
  3. Häll på 1 dl mjölk  och rör smeten slät. (Betyder ungefär: toppa in smöret i mjölet, cokret, bakpulvret och saltet, häll på mjölken, rör om två gånger i degen och häll på äggsmeten. Blanda om.)
  4. Vispa ihop resten av mjölken, äggen och vaniljsockret.
  5. Blanda ihop de två smeterna.
  6. Hacka tobleronen i ganska stora bitar.
  7. Blanda i den.
  8. Fördela i 12 stora muffinsformar (eller flera små),jag tog mina superfina röda med rosa prickar som jag köpte i Sverige.
  9. Grädda i 20-25 minuter (jo det tar så länge!)
  10. Vänta tills de har svalnat, annars går det dåligt! På riktigt, frostingen smälter och det bli superfult om du inte gör det.
Och så chokofrostingen:

  • 60 g smör, rumstemepererat
  • 5 dl florsocker
  • 1/2 dl kakao
  • 100 g philadelphiaost eller mascarpone
  1. Blanda smör, kakao och florsocker. Ingen fara om det inte går så bra, blanda bara ordentligt när osten kommer i.
  2. Blanda i osten, rör om riktigt ordentligt.
  3. Spritsa ut på muffinsen.
Ännu cashewkaramellen, om du inte vill göra det kan du bara strö lite hackade nötter över frostingen.

  • 1 dl strösocker
  • 3 msk vatten
  • 2 dl cashewnötter
  1. Smält sockret och vattnet i en kastrull tills det blir gyllenbrunt.
  2. Häll i de hackade nötterna, blanda om, häll ut det på ett bakplåtspapper och låt det svalna.
  3. Hacka det grovt och strö det över frostingen.
Färdigt att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar