Sidor

söndag 6 juli 2014

Vesipelastus





Jag var på läger i Björneborg tillsammans med 2800 andra under veckan som gick. Det var ett storläger med brandkårsungdomar från hela Finland, plus några från Tyskland, Sverige och Ryssland. Det var väldigt annorlunda än våra små, trehundrapersoners finlandssvenska fbk-läger, men det var jättebra på många olika sätt. Jag gick en kurs i ytlivräddning, så gott som helt på finska. Alla kurskokmpisar talade finska och då hade jag inte heller något annat val än att göra det. Till skillnad från på ett par andra kurser (där suomenruotsalaiset = vitun homot) tyckte alla att svenska var ett roligt språk och försökte alltid emellanåt, med varierande resultat, tala svenska. I slutet av kusen skrev Sami från Uleåborg sin instagram-beskrivning på svenska och Markus som ville förbättra sin svenska kom och tackade mig för att jag hade övat svenska med honom. Jag hade fantastiska kurskompisar, vi hade väldigt roligt och lärde oss massor om vattenräddning. Jag simmade flera timmar än jag sov per dygn (vilket inte kan ha varit hälsosamt), hade så gott som ingen fritid och glömde bort hur man talade precis alla språk jag kan eftersom jag hela tiden växlade mellan svenska, finska, engelska och till och med tyska emellanåt. Det fanns munkar för femtio cent i kiosken och jag köpte ett par stövlar för 200€ mindre än vad de kostade från början. Jag insåg också för kanske tionde gången att vår egen fbk hör till de bästa, och att våra övningar nästan alltid är lärorika, roliga och välplanerade. Det var ett annorlunda och ganska fysiskt ansträngande läger, men kanske ändå det bästa fbk-lägret jag har varit på.
Efter en tolvtimmarsnatt ensam hemma sitter jag nu i ett tåg på väg till Hangö, för att äntligen kunna fara till lande och pausa där innan det blir dags att fara först till Syndalen och sedan till Tyskland. Over and out, nu tar jag sommarlov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar