Sidor

måndag 31 maj 2010

Chokladmuffins med hallon


Hihi, jag bara MÅSTE baka lite i dag. I vanliga fall skulle jag inte ha fått för Mamma Morot en helt vanlig måndag, men vi ska fara på cykel-utfärds-picnic med klassen i morgon så jag fikc göra muffins tills då. Men jag kunde ju inte bara en göra EN muffins, så det fick bli tolv. Och så blev det ju lite måndagslyx på samma gång. Här kommer receptet, grunden är från en sida som heter
dagensmuffin.se, men jag ändrade om det lite. Dagensmuffin är förresten en superbra sida om man söker muffinsrecept (: Muffinsarna blev för övrigt supergoda, ganska mycket chokladsmak men väldigt lyckade.

12 muffins i muffinsplåt men normalstora "hål"


100 g
margarin
2
ägg
2 1/2 dl socker (Vi hade bara 2 dl så jag satte lite ljus sirap med)
1 1/2 tsk
vaniljsocker
4 msk
kakao
2 dl
vetemjöl
1/2 tsk
bakpulver
Valfri mängd
hallon (Jag tog 5-6 små hallon per muffins, men det blir säkert gott med mer också. Med mindre blir det nog för lite hallon)


Oj då, kanske jag borde ta itu med listan nu...


Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt det övriga ingredienserna. Tillsätt till sist det smälta margarinet. Fördela smeten i formarna, inte mer än 3/4. Pluppa i några djupfrysta hallon, det går säkert med färska men anpassa gräddningstiden lite. Grädda mitt i ugnen, på 200°C 10-15 min, de ska vara kladdiga i mitten. Hehe, mina blev inte så hemskt kladdiga med goda ändå. Man kan pudra florsocker över just före serveringen, då blir de fina (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar