Sidor

torsdag 29 april 2010

Dumlerutor


I morgon ska vi ha knytkalas i skolan, och jag ska baka. närmare bestämt ska jag baka dumlerutor, ett recept som j
ag aldrig tidigare har prövat men verkar mumsigt. Smeten 8uatn dumlena!) var i alla fall god. Jag har inga ordentliga bilder ännu, de kommer när rutorna är klara. Men en "o-ordentlig" bild kan ni se. Och receptet kan ni också få se, men KLAGA INTE TILL MEJ OM DET BLIR ÄCKLIGT! Ingen Jacca-garanti ingår här.
DUMLERUTOR (ca 35 st)
150g smör el margarin
1,5 dl mjölk
2 ägg
3 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakaopulver
ca 12 Dumlekarameller (eller lite mer om man vill :wink: )
Ovanpå:
3,5 dl florsocker
60g rumsvarmt smör el margarin
1 tsk vaniljsocker
2-3 msk créme fraiche
1-2 dl kokosflingor
Smält matfettet, blanda i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienserna och rör ner torrblandningen i äggsmeten växelvis med mjölkblandningen. Bred ut i långpanna klädd med bakplåtspapper. Skär karamellerna i 2-4 delar och "strö" dem jämt över plåten. Grädda i nedre delen av ugnen 225 grader, 15 min. Låt svalna.
Blanda florsocker och matfett. Tillsätt vaniljsocker och créme fraiche och rör till en smidig massa. Bred ut över kakan och strö över kokos. Tryck lite försiktigt så att flingorna fastnar. Skär i rutor.

2 kommentarer:

  1. Kolla gärna in min blogg! (den är ny) www.graversen.blogplatsen.se

    SvaraRadera