Sidor

lördag 5 december 2009

Femte luckan...


I dag så gjorde jag lite julgodis. I går gjorde vi kola. I dag gjorde jag en mjuk pepparkaka. Julbaket är i full gång. men det var inte det jag skulle säga, utan att julgodiset jag gjorde idag var det mumsigaste jag och min familj har smakat på länge. Det är ett lite annorlunda godis som man kanske inte direkt skulle förknippa med julen, men det var supergott! När jag skulle fota godiset, var det meningen att jag skulle fota hela plåten, men så blev det inte. Vi hann nämligen Skära dem i bitar före jag kom på att jag skulle fota det. Så nu blev fotot av "restbitarna", som blev lite konstiga i formen och vi satte i en skild skål. Här är receptet:

1,5 burk jordnötssmör ( 350 g )

1,5 dl strösocker

3 dl ljus sirap

1,5 liter rice crispies

1,5 dl kokosflingor

400g choklad (Vi gjorde med mörk)


Det här receptet passar till en plåt, lägg bakplåtspapper i den

Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull och låt nästan koka upp på svag värme medan man rör om( när jag gjorde det här brände det i botten, kanske man borde göra i vattenbad?). Ta kastrullen från värmen och rör i rice crispies och kokosflingor. Bred ut smeten i ett jämt lager i plåten(Pappa Päron satte aluminiumfolie på en mortel och plattade till det, och sade "Det måste ju vara professionellt!"). Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Bred sen den smälta chokladen över hela kakan. Ställ plåten kallt tills chokladen stelnat helt. Skär i små fyrkanter med kniv, de är VÄLDIGT mäktiga (fast man inte skulle tro det) Förvara ute på balkongen eller i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar