Sidor

tisdag 7 december 2010

Namnam

I dag så fixade jag till en riktigt lyckad middag. Receptet kommer att bli väldigt inexakt, men om någon har lust att experimentera lite så får den försöka.

  • Kokt potatis (jag hade fem)
  • Lax (ingen aning hur mycket, så där lagom :)
  • 1-2 cm färsk ingefära (riven)
  • Saften av en lime (lite mindre)
  • ca 1 msk hackad koriander
  • 2 hackade klyftor vitlök (en halv vitlök med "en klyfta")
  • Sojasås
Man steker alltihop tills det blir varmt och smakar av med soja (:
Jag antar att det skulle bli gott också om man sätter lite mera av alla kryddor, så är det nämligen i det receptet jag fick min inspiration av. Där ska man från början äta det med räkwraps, men Mamma Morot kom på att det säkert också skulle passa med lax. Efter det har det varit en av våra favoriträtter! Receptet är lite konstigt, men det blir jättegott, jag lovar!

  • 5 blad koriander
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk riven färsk ingefära
  • Saften av 1 lime
  • 2 msk soja
  • 1 msk vatten
Hacka&blanda ihop allt.

Nu när jag riktigt kollar på receptet kommer jag på att jag nog aldrig gör så här, säker dubbelt så mycket koriander och vitlök och nog mera soja och ingefära. Det är bara att prova sej fram! Som sagt, såsen serveras med lax och potatis eller ris. Om någon vill testa wrapsen så finns de på tasteline .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar