Sidor

måndag 16 augusti 2010

Äppelmarängpaj IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Hehe. Jag vet inte om jag våga säga det här. Eller om någon blir helt galen på mej. För nu är det så att jag i förrgår gjorde en äppelmarängpaj. har ni glömt receptet? Här kommer det i alla fall:
Äppelmarängpaj

Pajdeg:

100 g smält smör

1 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Äppelfyllning:

3-4 äpplen

0, 5 dl socker

1 msk vaniljsocker

1 msk potatismjöl

Maräng:

2 äggvitor

1 dl socker

Blanda ihop alla torra ingredienser till pajdegen, och häll över det smälta smöret. Rör om, så att det blir en deg. Platta ut den i formen. Skala äpplena, och skär dem i tunna klyftor. Blanda dem med vaniljsocker, socker och potatismjöl. Häll ut dem i pajformen och grädda i 200° i ungefär 20 min(15 i varmluftsugn), äpplena ska vara mjuka. Ta ut pajen, vispa ihop marängen och häll över. Grädda vidare i 10 min, eller tills marängen har fått lite färg.


Hehe. Calzzi föreslog att jag skulle göra en etikett som heter "Äppelmarängpaj". SÅ många gånger tror jag ändå inte att jag har pratat om den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar