Sidor

fredag 20 november 2009

Barnparlamentet

Jag blev i september framröstad av hela min skola att vara vår kommuns representant i barnparlamentet i Finland. I går var jag i stadshuset på en mottagning var massa viktiga gubbar och gummor pratade om hur viktigt det är att ta barnens åsikter på allvar. Det var nog ganska tråkigt, och VARMT! när jag & Pappa Päron kom hem så drack vi ett stort glas glas kall glögg. Och tro det eller ej, men det var faktiskt ganska gott, om än annorlunda. Testa själv! I dag var jag hela dagen i Finlandiahuset, och där lyssnade jag också på alla möjliga typer som pratade om barnens rättigheter och vad Barnens parlament är. Vi satt i tre timmar och lyssnade på tal. Efter en äcklig lasagne till lunch så for vi (alltså några av de 350 barn som var där) till Vetenskapens hus i Helsingfors. Där diskuterade vi vad som ska diskuteras på "vår" webbplats, www.lastenparlamentti.fi, under våren. Det var nog ganska intressant, och det ska bli ännu intressantare att kolla hur det kommer att fungera i praktiken att diskutera saker på nätet.

4 kommentarer:

  1. Oj vad skoj , och vilken heder att bli vald till barnparlamentet. Förstår att det kanske inte var så intressant men viktiga frågor diskuterades...
    Ha ett skönt veckoslut. Kanske vi ses nästa vecka..
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Wow. Men låter lite tråkigt som du sa!

    SvaraRadera
  3. Så fint att du blivit invald i barnparlamentet! Grattis! Det låter ju nog som om 'gubbarna och gummorna' glömt att det denna gång är barn som deltar, och att det därför borde läggas upp så att det inte blir långtråkigt. Kanske det blir bättre nästa gång :-D

    SvaraRadera
  4. Jag ville också fa ditt... ( ja va me i valet)

    SvaraRadera