Sidor

torsdag 25 juni 2009

Mitt i semlebaket


Ja, nu är jag mitt i semlebaket, semlorna jäser nu. Jag har bakat dem med min minsta syster Fiisu, som är fem år men superduktig på att baka. Här kommer receptet:
Havresemlor:
10 dl havregryn
1 l mjölk
blötes tillsammans ungefär 1 timme (40 min går bra, men det står 1 timme i receptet...)
150 g smör/margarin smältes och hälls medan det är hett över havregrynen och mjölken.
2 bitar jäst (100 g) smulas i mjölk-smör-havregryn-blandningen
1 msk salt
1 msk socker
1 dl solrosfrön
5 dl rågmjöl
8-10 dl vetemjöl
blandas och knådas i.

Sätt ugnen på 250 °c, kavla degen till en ca. 2 cm tjock platta. Ta ut semlor med ett mått, till exempel ett glas. Låt semlorna jäsa 30-40 min, övertäckt på en plåt. Gräddas ca. 5 minuter i 250°c.

Nu har det hunnit gå så lång tid, att jag ska sätta in semlorna i ugnen! Bilden är på de nygräddade semlorna.

1 kommentar:

  1. OH VAD DET LÅTER GOTT. KANSKE JAG MÅSTE KOMMA PÅ KVÄLLSTE TILL ER SÅ JAG FÅR SMAKA. NEJ, JAG SKALL TILL INGÅ OCH SÖKA JENNY SOM VARIT PÅ HÄSTSKÖTARKURS PÅ VÄSTANKVARN.
    NJUT AV SOLEN OCH DET VARMA VÄDRET. HÄLSA FAMILJEN.
    -LOTTA

    SvaraRadera